לימודי תואר שני בשפה וספרות ערבית

משך הלימודים: שנתיים במסלול ללא תזה | שלוש שנים במסלול עם תזה | נלמד בקמפוס הכרמל | שם התואר: .M.A בשפה וספרות ערבית | סטטוס הרשמה: ההרשמה נפתחה ב-11.02.2024 | אתר החוג

החוג לשפה וספרות ערבית מזמין אותך להכיר לעומק את אחת מהמסורות הלשוניות והספרותיות העשירות בעולם

זו הזדמנות נדירה להמשיך ולבחון את הדרך בה התפתחה הבלשנות הערבית, ולהתפעם ממורכבות השפה והניואנסים השונים הפועלים בה.

במקביל, נמשיך ונתעמק באוצרות הספרות הערבית, וביצירות מודרניות וקלאסיות המקיפות את הנופים התרבותיים, הפוליטיים והחברתיים של העולם הערבי.

נכיר סופרים והוגי דעות, נשכלל את מיומנויות המחקר, ננתח נושאים ונרטיבים שונים ונטפח הבנה טובה יותר של הקשר בין תרבות האסלאם לשפה וליצירה הקלאסית והמדוברת.

ללמוד בראש שקט! מלגות ייחודיות באוניברסיטת חיפה 

 אנחנו רוצים להפנות את תשומת ליבך לשתי מלגות ייחודיות לאוניברסיטת חיפה: 

מלגת אהבת עולם המעניקה 2,000$ לכל שנת לימודים 
מלגת ג'ויס לנשים גם היא בסך 2,000$ לשנה 

 אוניברסיטת חיפה מציעה מגוון מלגות המפורטות כאן >> 

לקבלה למסלול ב' (ללא תזה)

בעלי תואר ראשון:

  • תואר ב"א ממוסד מוכר להשכלה גבוהה בארץ ובעולם, בציון ממוצע של 80 ומעלה בחוג לשפה וספרות ערבית. במידה והמועמדים למדו במתכונת דו-חוגית: ציון ממוצע: 76 ומעלה בחוג השני.
    יוכלו להגיש מועמדות גם בעלי תעודת B.Ed בציון 90 ומעלה.
  • כל המועמדים שאינם בוגרי החוג לשפה וספרות ערבית באוניברסיטאות ישראליות חייבים לעמוד בבחינה חוגית הכוללת דקדוק, חיבור והבנת הנקרא בערבית וכן חלק של הבנת הנקרא באנגלית.
  • ראיון אישי, על פי שיקול הוועדה החוגית.

מועמדים שטרם קיבלו אישור זכאות לתואר ראשון:
קבלה על תנאי – יש להציג אישור זכאות לתואר עד סוף סמסטר א' של השנה הראשונה.

לימודי השלמות:

  • מועמדים בעלי תואר ראשון אשר אינם בעלי תואר ב"א בחוג לשפה וספרות ערבית וממוצע התואר הראשון שלהם הוא 90 ומעלה, יוכלו להתקבל לתוכנית השלמות למשך שנה אחת, וזאת בתנאי שיעברו את בחינת הכניסה (מועדי הבחינות מופיעים באתר מחלקת ההרשמה). כמו כן תידרש רמת פטור מאנגלית (בהתאם לדרישות האוניברסיטה).
  • יש להשלים את שנת ההשלמות בממוצע 85 ומעלה כתנאי להגשת מועמדות לתואר שני.

הבחינה החוגית:
בעלי תואר ראשון בשפה וספרות ערבית מאחת האוניברסיטאות בארץ פטורים מבחינת כניסה. כל המועמדים שאינם בוגרי אוניברסיטאות בארץ (למדו בחו"ל או במכללה) חייבים לעמוד בבחינת כניסה חוגית. פרטים אודות הבחינה באתר החוג. הבחינה בשפה הערבית וכוללת גם חלק בהבנת הנקרא באנגלית.

מועמדים.ות מאוניברסיטאות בחו"ל או ממוסדות ששפת הלימוד אינה עברית, הרשות ללימודים מתקדמים תשקול לחייב עמידה בבחינה GRE >> תקנון הרשות ללימודים מתקדמים

מעבר למסלול א' (עם תזה) יתאפשר בכפוף ל:

  • ציון משוקלל של לפחות 88 בקורסים הנלמדים במהלך שנה א' בתואר השני ובכללם קורס סמינר המחקר.
  • ציון 90 ומעלה בעבודת סמינריון אחת לפחות מתוך סך עבודות הסמינריון הנדרשות למסלול.
  • חובה לכתוב עבודת סמינר אחת בתחום המחקר של התזה.
  • הסכמת מנחה פוטנציאלי.
  • כתיבת הצעת תזה באישור המנחה והגשתה לאישור הועדה החוגית עד סוף סמסטר א' של שנה ב'.

מסלול א' עם עבודת גמר מחקרית (תזה): היקף הלימודים במסלול זה הוא 36 ששס. הסטודנטים במסלול זה יגישו במשך לימודיהם שתי עבודות סמינריוניות ועבודת גמר מחקרית (תזה). ציון המעבר בעבודת הגמר המחקרית הוא 76.

  • לימודי שפה זרה: יש להתחיל ללמוד שפה זרה (שפה אירופאית שנייה: צרפתית או גרמנית, ברמת "מתחילים") בשנת הלימודים הראשונה. על-פי דרישת המנחה יחויבו הסטודנטים במסלול א' בלימודי שפה זרה גם ברמת "מתקדמים". שני הסמסטרים ברמת "מתחילים" יוכלו להיחשב כ-4 ששס קורסי בחירה מחוץ לחוג.

מסלול ב' עם בחינת גמר (ללא תזה): היקף הלימודים במסלול זה הוא 36 ששס. במסלול זה יש לכתוב שלוש עבודות סמינריוניות. בסיום הלימודים לאחר הגשת כל העבודות וקבלת כל הציונים, ישנה בחינת גמר מסכמת בכתב, בתחום אחד על-פי בחירת הסטודנט או הסטודנטית. הבחינה תכלול גם חלק כללי שבו יידרשו הסטודנטים לנקד קטע בניקוד מלא ולהסביר מספר קטעי שירה קלאסית. ציון המעבר בבחינת הגמר הוא 76.

  • סטודנט שיבחר ללמוד לימודי שפה אירופאית שנייה – צרפתית או גרמנית, ברמת "מתחילים". את לימודי השפה הזרה יש להתחיל בשנת הלימודים הראשונה. שני הסמסטרים יוכלו להיחשב כ – 4 ששס קורסי בחירה מחוץ לחוג.

תוכניות נוספות שיכולות לעניין אותך:
מסלול ללא תזה למורים לערבית (בחינת גמר)

עם סיום הלימודים, תצעדו בדרכם של הבוגרים והבוגרות שלנו אל עבר תפקידים בהוראת השפה הערבית במערכת החינוך (לבעלי תעודת הוראה); בתרגום ועריכה לשונית; בדיפלומטיה ויחסים בינלאומיים; בתקשורת ועיתונאות; במחקר אקדמי ובמכוני מחקר. בוגרינו משתלבים גם בארגונים ממשלתיים ובינלאומיים, בחברות עסקיות הפועלות במזרח התיכון, ובתעשיית התרבות והתקשורת בערבית. ישנה גם אפשרות להמשיך לתואר שלישי ולהשתלב בתחום המחקר האקדמי בלשון ובספרות הערבית, ובעתיד אף להצטרף לסגל האקדמי במוסדות להשכלה גבוהה. בוגרינו תורמים לקידום ההבנה הבין-תרבותית, לפיתוח הידע בתחום השפה והספרות הערבית, ולחיזוק הקשרים בין ישראל לעולם הערבי.