ארבעה חודשים לאחר כניסתו של יונה יהב לתפקידו חלה ירידה מתונה בשיעור התושבים שציינו את חזירי הבר כנושא הדחוף ביותר – 24% בהשוואה ל 26% בפברואר 2024. חזירי הבר עדיין ניצבים במקום הראשון אולם הפערים בין דחיפות בעיה זו לבעיות אחרות כגון כבישים ומדרכות (17%), הצטמצמה. במקביל, תדירות המפגשים ותחושת הפגיעה מחזירי בר הצטמצמה באופן משמעותי, כך עולה מסקר חדש שנערך באוניברסיטה במהלך המחצית הראשונה של חודש אוגוסט, ארבעה חודשים לאחר כניסתו של ראש העיר יונה יהב לתפקידו. שיעור התושבים שכלל לא פגשו חזירי בר עלה מ-10% ל-31%, יותר מפי שלושה. שיעור התושבים שפגשו חזירי בר פעמיים–שלוש בשבוע או יותר ירד בין פברואר 2024 לאוגוסט 2024 מ – 27% ל-10%, ירידה של כשני שלישים. שיעור התושבים שפגשו חזיר בר פעם בשבוע או יותר מכך ירד מ-53% ל–34%. "ככל הנראה, ירידה זו במספר המפגשים והחיכוך עם חזירי הבר נובע ממדיניות העירייה שכללה בראש ובראשונה המתה של חזירי בר בכמות גדולה  וכן פעולות נוספות כגון גידור, ריקון תכוף של פחי אשפה וקמפיין ציבורי למניעת האכלת חזירי בר", אמר פרופ' איתי בארי ראש המחלקה למנהל ומדיניות ציבורית מבית הספר למדעי המדינה באוניברסיטה, עורך הסקר.

בסקר שנערך במסגרת מחקר רב-שנתי השתתפו 406 תושבי העיר חיפה, המהווים מדגם מיצג של האוכלוסייה החיפאית. עוד עולה מהסקר כי בין פברואר 2024 לאוגוסט 2024 חלה ירידה משמעותית ומובהקת בתחושת הפגיעה מחזירי בר. תחושת הפגיעה האישית ירדה מ-2.7 (בסולם של 1-5,כאשר 5 משקף את תחושת הפגיעה החמורה ביותר) ל-1.8. תחושת הפגיעה במכרים וקרובים ירדה מ-2.9 ל-2.0. תחושת  הפגיעה באיכות החיים של תושבי חיפה ירדה מ-3.8 ל-3.0. לפיכך, שיעור האזרחים שדיווחו כי תחושת הפגיעה בהם הייתה גבוהה או גבוהה מאוד ירדה בכ-20% והיא הגיעה לרמה הנמוכה ביותר מאז החלה מדידה זו בסוף 2020.             

באשר לתמיכה במדיניות העירונית, בכל הקשור להתמודדות עם מאכילי חזירי הבר עולה מהסקר כי 86% מהאזרחים סבורים שיש להגביר את הפיקוח, את הקנסות, את הדיווח למוקד 106 ואת ההסברה נגד מאכילי חזירי הבר. לצד נתונים אלה, מיעוט לא מבוטל של 11%19% גילה התנגדות למדיניות שייעודה צמצום האכלת חזירי הבר. 78% מהתושבים תומכים בפעולות של לכידה-סירוס-החזרה לוואדיות של החזירים (שאינה בשימוש כיום) בעוד ש-17%16% מהתושבים הביעו התנגדות לפרקטיקה זו.

עוד עולה מהסקר כי 84% מהתושבים תומכים בהמתה של חזירי בר בוגרים וסוררים שנכנסים למרחב העירוני, גם לאחר הביקורת שנשמעה לגבי השימוש הנרחב במדיניות עירונית זו. אולם, כאשר מדובר בגורי חזירים, בחזירות בהיריון או בחזירות במהלך הנקה התמיכה בהמתה יורדת ל-47%.  במקרים של גורי חזירים, חזירות בהריון וחזירות במהלך הנקה, מתגלה ההתנגדות חריפה יחסית: 45% מהאזרחים מתנגדים להמתה במקרים אלו. "היקף השימוש בהמתת חזירי בר בפברואר 2024 היה נמוך יחסית ולכן גרר פחות ביקורת והתנגדות מצד האזרחים. בנוסף, בחודשים מרץ עד אוגוסט 2024, על אף שהציבור 'נהנה' מפירות המדיניות העירונית שהפחיתה את החיכוך עם חזירי הבר, הוא נחשף למראות ודיווחים שהגבירו את הביקורת כלפי מדיניות העירייה. בבחינת, הציבור החיפאי מעדיף 'ללכת עם ולהרגיש בלי', סיכם פרופ' בארי.

לדוח המלא: https://drive.google.com/file/d/1QK1AQVz8D9urIBFE-b1ri7GP1N7disVs/view?usp=sharing

 

.