לימודי תואר שני בשימור מורשת התרבות החומרית

משך הלימודים: שנתיים במסלול ללא תזה | שלוש שנים במסלול עם תזה | נלמד בקמפוס הכרמל | שם התואר: .M.A בשימור מורשת התרבות החומרית | סטטוס הרשמה: ההרשמה נפתחה ב- 11.02.2024 | אתר החוג

תוכנית הלימודים לתואר שני במורשת התרבות החומרית מציעה הזדמנות לעסוק בשימור, ניהול והנגשה של מורשת תרבותית חומרית, תוך התמקדות בהיבטים הייחודיים של המורשת הקשורה לסביבה.

הלימודים כוללים התמחות מעשית שכוללות באתר חפירה ארכיאולוגית בעתלית וקורסים במגוון נושאים כמו ארכיאולוגיה ימית, שימור חפצים ארכיאולוגיים, תיעוד ומיפוי של אתרי מורשת, פרשנות והנגשה של מורשת תרבותית וניהול אתרי מורשת.

התואר מיועדת למועמדים ומועמדות עם רקע בארכיאולוגיה, שימור, היסטוריה, אמנות או מדעי הרוח, אשר מעוניינים להתמחות בשימור ופיתוח של מורשת תרבותית ימית. 

התוכנית מוצעת על ידי חוג מוביל בתחום שימור המורשת התרבותית, המשלב מומחים ומומחיות בתחומי הארכיאולוגיה, ההיסטוריה והשימור הרלוונטיים. הלימודים כוללים הנחייה אישית, השתתפות בפרויקטים מחקריים, וקישורים לארגונים העוסקים בשימור מורשת תרבותית.

ללמוד בראש שקט! מלגות ייחודיות באוניברסיטת חיפה 

אנחנו רוצים להפנות את תשומת ליבך לשתי מלגות ייחודיות לאוניברסיטת חיפה: 

מלגת אהבת עולם המעניקה 2,000$ לכל שנת לימודים 
מלגת ג'ויס לנשים גם היא בסך 2,000$ לשנה 

 אוניברסיטת חיפה מציעה מגוון מלגות המפורטות כאן >> 

לקבלה למסלולים עם וללא תזה (מסלולים א' ו-ב')

תואר ראשון בארכיאולוגיה, לימודי שימור, גיאוגרפיה, לימודי ארץ ישראל, היסטוריה כללית, לימודי המזרח התיכון, אדריכלות, תולדות האמנות, אקולוגיה, וכל תחום אחר רלוונטי ממוסד מוכר להשכלה גבוהה בארץ ובעולם, בציון ממוצע של 80 ומעלה.

מסמכים נדרשים:
∙ גיליון ציונים רשמי
אישור זכאות לתואר ראשון

דרישות נוספות:
∙ ראיון אישי
∙ ניסיון בפרוייקטים הקשורים במורשת התרבות יהווה יתרון

מועמדים שטרם קיבלו אישור זכאות לתואר ראשון:
קבלה על תנאי – יש להציג אישור זכאות לתואר עד סוף סמסטר א' של השנה הראשונה.

לימודי השלמות:
מועמדים ומועמדות עם תואר ראשון בדיסציפלינות אחרות ממוסד מוכר להשכלה גבוהה או שממוצע הציונים שלהם נמוך מהנדרש (אך גבוה מ-76) עשויים להידרש, לפי שיקול דעת הוועדה, בלימודי השלמות לצורך קבלה לתואר. למידע נוסף יש לפנות למזכירות החוג.

מועמדים ומועמדות ממוסדות להשכלה גבוהה ששפה ההוראה בהם אינה עברית או מאוניברסיטאות מוכרות מחו"ל וכן אוניברסיטאות בעלות שלוחות בישראל, אשר פועלות באישור המועצה להשכלה גבוהה, מחויבים בתנאי קבלה נוספים >> תקנון הרשות ללימודים מתקדמים (עמ' 13)

*מאחר ומספר המקומות מוגבל, גם אם התמלאו תנאי המינימום הנדרשים, הקבלה מותנית באישור סופי של הוועדה החוגית ללימודי תואר שני. עמידה בכל תנאי הקבלה אין משמעותה קבלה אוטומטית.
**אוניברסיטת חיפה שומרת לעצמה את הזכות לשנות את האמור בתנאי הקבלה, אם תתגלה טעות.

השלמת התוכנית מותנית בסטאז' מעשי שיתקיים במקביל ללימודים במגמת שימור בהיקף של 500 שעות או במגמת ניהול בהיקף של 160 שעות.

מסלול א' עם עבודת גמר מחקרית (תזה): היקף הלימודים במסלול זה הוא 36 שעות שבועיות סמסטריאליות. במהלך השנה הראשונה ללימודים, הסטודנטים והסטודנטיות נדרשים לגבש ולעצב נושא לעבודת הגמר המחקרית ולקבל את אישורו של מרצה מהחוג שיסכימו לשמש כמנחה.

מסלול ב' עם פרויקט גמר (ללא תזה): היקף הלימודים במסלול זה הוא 36 שעות שבועיות סמסטריאליות.

תוכניות נוספות שיכולות לעניין אותך:
תואר שני בארכיאולוגיה
תואר שני בציוויליזציות ימיות
תואר שני במדעי הארכיאולוגיה

עם סיום הלימודים, תצעדו בדרכם של הבוגרים והבוגרות שלנו אל עבר תפקידים במכוני מחקר בינלאומיים, מוזיאונים ואתרי מורשת תרבותית, רשויות מקומיות וארגונים העוסקים בשימור ופיתוח של אזורי מורשת, ויחידות ממשלתיות העוסקות בניהול והגנה על המורשת התרבותית. תוכלו להוביל מחקרים בתחומים כמו השתנות של סביבות מגורים ותעשייה לאורך ההיסטוריה, השפעות של אירועים היסטוריים על מורשת חומרית, וקשרים בין תרבויות חומריות שונות. כמו כן, תוכלו להשתלב בניהול פרויקטים בתחום שימור מבנים והתחדשות אורבנית. תוכלו לייעץ בתחום המורשת התרבותית עבור גופי מדיניות ורשויות מקומיות, לנהל את השימור באתרי מורשת, לעסוק באוצרות במוזיאונים, לפעול כמומחי שימור עצמאיים, לתכנן תערוכות ותצוגות המתמקדות במורשת חומרית, ולרכז פעילויות חינוך והסברה בנושאי שימור ומורשת תרבותית.