לימודי תואר שני בעיצוב סביבות למידה

משך הלימודים: שנתיים במסלול ללא תזה | נלמד בקמפוס המושבה | שם התואר: .M.Des בעיצוב סביבות למידה | סטטוס הרשמה: ההרשמה פתוחה | אתר החוג

תוכנית זו היא הראשונה והיחידה מסוגה בישראל, המשלבת בין אדריכלות, עיצוב ותקשורת חזותית כמשקפי וכמעצבי תפיסה, קוגניציה, חישה ולמידה. התוכנית מושתתת על ההבנה כי הסביבה הפיזית, על כל רבדיה, משקפת ומעצבת ערכים, תכנים, טקסים ואורחות חיים.

מטרת התוכנית היא להקנות הבנה וכלים לעיצוב ותכנון של המרחב באופו שיעגן, ישקף ויעצב משמעות, ויתווה אורחות חיים ייחודיים המתאימים להשקפות עולם רלוונטיות.

העיסוק הוא בסביבות הפיסיות, הסביבות הבנויות והפתוחות ובסביבות הוראה ולמידה פורמאליות. לימודי התוכנית מיועדים למגוון רחב של אנשי מקצוע: אדריכלים ואדריכליות, מעצבים ומעצבות מכל הדיסציפלינות, מנהלים ומנהלות של מוסדות וגופים ולאנשי ונשות חינוך במובן הרחב (מורים, מרצים, מטפלים, פסיכולוגים וכדומה).

כאן תרכשו הבנה, ידע, כלים ויכולות לחקור, לעצב ולפתח סביבות ומרחבים, עזרים וממשקים משמעותיים, המשקפים ומעצבים תכנים, מסרים וערכים ייחודיים וכאלה שעדכניים למאה ה-21. התוכנית מתמקדת בעיצוב, שיפור ושינוי עיצובי של מרחבי למידה פורמליים (כמו גני ילדים, בתי ספר, אוניברסיטאות) וא-פורמליים (כמו ערים, שכונות, מוסדות ציבור ושטחים ציבוריים פתוחים) על מנת להשפיע על התכנים והמשמעויות אותם הם משקפים ומעצבים.

התוכנית מעניקה ידע המאפשר להבין, לחקור, להעריך ולעצב מרחבים בהם מתבצעת חוויה והשתתפות, תפיסה, ולמידה משמעותיים. היא מיועדת לאלו המעוניינים לפתח יכולות אקדמיות/תיאורטיות, ויכולות מקצועיות/עיצוביות מתקדמות ומעמיקות, שיאפשרו להם לעצב בצורה המיטבית מרחבי "למידה" – כמו העיר, המבנה והחלל, מוצרים ואמצעי התנסות ולמידה.

ללמוד בראש שקט! מלגות במיוחד בשבילך 

אנחנו רוצים להפנות את תשומת ליבך לשתי מלגות ייחודיות לאוניברסיטת חיפה:

מלגת אהבת עולם המעניקה 2,000$ לכל שנת לימודים.
מלגת ג'ויס לסטודנטיות, המעניקה גם היא 2,000$ בשנה א'.

תוכלו למצוא עוד מגוון מלגות המפורטות כאן >>

לקבלה למסלול ללא תזה (מסלול ב') בלבד

תואר ראשון מתחומי העיצוב, החינוך והטיפול או תחומים נוספים ממוסד מוכר להשכלה גבוהה בארץ ובעולם, בציון ממוצע של 80 ומעלה.
מסמכים נדרשים:
∙ גיליון ציונים רשמי
אישור זכאות לתואר ראשון

דרישות נוספות:
∙ ראיון קבלה

מועמדים שטרם קיבלו אישור זכאות לתואר ראשון:
קבלה על תנאי – יש להציג אישור זכאות לתואר עד סוף סמסטר א' של השנה הראשונה.

לימודי השלמות:
מועמדים ומועמדות עם תואר ראשון בדיסציפלינות אחרות ממוסד מוכר להשכלה גבוהה או שממוצע הציונים שלהם נמוך מהנדרש (אך גבוה מ-76) עשויים להידרש, לפי שיקול דעת הוועדה, ללימודי השלמות לצורך קבלה לתואר. למידע נוסף יש לפנות למזכירות החוג.

מועמדים ומועמדות ממוסדות להשכלה גבוהה ששפת ההוראה בהם אינה עברית או מאוניברסיטאות מוכרות מחו"ל וכן אוניברסיטאות בעלות שלוחות בישראל, אשר פועלות באישור המועצה להשכלה גבוהה, מחויבים בתנאי קבלה נוספים >> תקנון הרשות ללימודים מתקדמים (עמ' 13)

*מאחר ומספר המקומות מוגבל, גם אם התמלאו תנאי המינימום הנדרשים, הקבלה מותנית באישור סופי של הוועדה ללימודי תואר שני. עמידה בכל תנאי הקבלה אין משמעותה קבלה אוטומטית.
**אוניברסיטת חיפה שומרת לעצמה את הזכות לשנות את האמור בתנאי הקבלה, אם תתגלה טעות.

מסלול ב' עם פרויקט גמר (ללא תזה): היקף הלימודים במסלול זה הוא 44 שעות שבועיות סמסטריאליות. תוכנית הלימודים מבוססת על ארבע חטיבות:
∙ קורסי תיאוריה בתחומים של למידה, תפיסה, קוגניציה וחישה.
∙ קורסי תיאוריה דיסציפלינאריים באדריכלות, עיצוב ותקשורת חזותית.
∙ קורסי התנסות באדריכלות, תקשורת חזותית ועיצוב מוטה טכנולוגיה כמעבירי ויוצרי תוכן.
∙ פרויקט גמר יצירתי המלווה בכתיבה מחקרית.

הלימודים מתקיימים במתכונת של יום מרוכז אחד בשבוע, ובנוסף יילמד קורס מקוון אחד ביום אחר בשבוע. משך לימודי התואר שני הינו ארבעה סמסטרים של לימודים פרונטאליים.

עם סיום הלימודים, תוכלו לעסוק בייעוץ לעיצוב סביבות שונות-מרחבים, אובייקטים וממשקים (בנויים, פיסיים ודיגיטאליים). יהיה באפשרותכם לתרום לתכנון סביבות בהם מתעצבים תהליכי למידה ובייעוץ בפיתוח תכנים נוספים. במהלך הלימודים, תעמיקו בהבנת תהליכי תפיסה ולמידה, תתנסו בעיצוב סביבות פיזיות ווירטואליות. תוכנית הלימודים תעניק לכם את המיומנויות הנדרשות להבין, לנתח, להתוות ולהוביל שינוי עיצובי של מרחבים שונים ואלה של מרחבי החינוך בפרט. למעצבים שבכם, התואר יאפשר העמקת יכולות עיצוביות בתכנון ועיצוב מכוון לעיגון ולעיצוב משמעות.

בוגרינו משתלבים במשרדי אדריכלות, עיצוב, בעולם התקשורת ובמוסדות אקדמיים. בנוסף, בוגרי ובוגרות התוכנית משתלבים בחברות יעוץ ובמוסדות חינוך ומובילים יוזמות חדשניות בתחום הלמידה הפיסית והדיגיטאלית בארגונים שונים.