לימודי תואר ראשון בשפה וספרות ערבית

משך הלימודים: 3 שנים | מתכונת הלימודים: חד-חוגי או דו-חוגי | נלמד בקמפוס הכרמל | שם התואר: .B.A בשפה וספרות ערבית | סטטוס הרשמה: למועדי הרשמה | אתר החוג

יופי השפה ועושר היצירה הספרותית – בחוג לשפה וספרות ערבית

מה הפך את אל-כנדי לאבי הפילוסופיה ערבית והאסלאמית? איך התרבות הערבית השפיעה על היווצרות השפה והיצירות לאורך השנים? וכיצד עוסקים היוצרים בנושאים פוליטיים וחברתיים, ובאיזו דרך הם מגדירים מחדש את הנרטיב?

התרבות הערבית הצמיחה מלומדים חשובים, אנשי הגות ופילוסופיה דגולים ואנשי שפה מהבולטים שידעה האנושות. השפה הערבית שימשה בפיהם ככלי ביטוי רב עצמה, ולכשעצמה, עברה תהליכים והתפתחויות תוך שמירה על מהותה.

החוג לשפה וספרות ערבית פותח בפניך פתח לעולם מסעיר לסיפור תחייתה של השפה העתיקה, ולאופן בו פעלה, השתנתה ועברה תהפוכות לאורך הדורות.

לצד לימוד השפה, מקדיש החוג נתח נכבד להכרות עם תולדות הספרות הערבית הקלאסית והמודרנית, התרבות הערבית האסלאמית, הבנת מכלול הגישות המסורתיות והמודרניות לתולדות הלשון הערבית ודקדוקה ועוד.

מה יש כאן בשבילך?

סגל החוג יחשוף בפניך כלים מגוונים לניתוח יצירות, היכרות עם ז'אנרים וזרמים בתולדות הספרות היפה והעיונית ויסייע לך לפתח חשיבה ביקורתית ויכולות ניתוח, ככלים חיוניים להמשך מחקר, לתפקידי חינוך והוראה ותפקידי ממשל, דיפלומטיה ועסקים.

ללמוד בראש שקט! מלגות ייחודיות באוניברסיטת חיפה 

אוניברסיטת חיפה מציעה מגוון מלגות המפורטות כאן>>

אנחנו רוצים להפנות את תשומת ליבך לשתי מלגות ייחודיות לאוניברסיטת חיפה:
מלגת אהבת עולם המעניקה 2,000$ לכל שנת לימודים
מלגת ג'ויס לנשים גם היא בסך 2,000$ לשנה

יש לך פסיכומטרי גבוה? עוד יותר כדאי לך ללמוד אצלנו
אם ציון הפסיכומטרי הכללי שלך הינו 730 ומעלה, יש לנו בשבילך מלגה בשיעור 100% משכר הלימוד לשנה הראשונה.
אם ציון הפסיכומטרי הכללי שלך בין 700 לבין 729, יש לנו בשבילך מלגה בשיעור 50% משכר הלימוד לשנה הראשונה.
פסיכומטרי 600+
אם ציון הפסיכומטרי הכללי שלך בין 670 לבין 699, יש לך אפשרות לזכות במלגה בשיעור 50% משכר הלימוד לשנה הראשונה
.
אם ציון הפסיכומטרי הכללי שלך בין 640 לבין 669, יש לך אפשרות לזכות במלגה בשיעור 35% משכר הלימוד לשנה הראשונה
.
כללי הזכאות למלגות מפורטים כאן >>

בנוסף לתנאי הקבלה הכלליים של האוניברסיטה, עליכם לעמוד בתנאי הקבלה החוגיים:

קבלה לפי ציון סכם:
ציון סכם: 580 ומעלה (טווח המתנה – 500-579)
רמת סיווג אנגלית: בסיסי ומעלה על בסיס מבחן אמירנט או פרק האנגלית בבחינת הפסיכומטרי
רמת סיווג עברית: ציון 120 ומעלה במבחן יעלנט או מבחן סיווג עברית באוניברסיטת חיפה או סיום בהצלחה של קורס עברית באקדמיה במסגרת המכינה האוניברסיטאית

  • בגרות בערבית ברמת 3 יחידות ומעלה בציון 80 ומעלה

או: קבלה ללא פסיכומטרי עם ציון בגרות גבוה:
תעודת בגרות מלאה בממוצע בגרות משוקלל של 100 ומעלה (לחישוב הממוצע >> מחשבון סיכוי קבלה)
רמת סיווג אנגלית: בסיסי ומעלה על בסיס מבחן אמירנט או פרק האנגלית בבחינת הפסיכומטרי
רמת סיווג עברית: ציון 120 ומעלה במבחן יעלנט או מבחן סיווג עברית באוניברסיטת חיפה או סיום בהצלחה של קורס עברית באקדמיה במסגרת המכינה האוניברסיטאית

  • בגרות בערבית ברמת 3 יחידות ומעלה בציון 80 ומעלה

ניתן להתקבל ישירות ללימודים באחד מהמקרים הבאים:

  1. ממוצע בגרות במקצועות הלשוניים והספרותיים, ערבית, עברית, אנגלית, צרפתית, גרמנית וכו', לא הבונוסים הוא 80 ומעלה
  2. זכאות לבגרות (מותנית ב-4 יחידות במקצוע הערבית ומעלה + ציון מינימאלי של 85 בבחינה)
  3. מועמדים מעל גיל 30 עם זכאות לבגרות בממוצע 75 ומעלה

או: קבלה ללא פסיכומטרי דרך מכינת אוניברסיטת חיפה:
קבלה למסלול הרגיל:
ממוצע ציונים של 85 ומעלה במכינת אוניברסיטת חיפה
רמת סיווג אנגלית: בסיסי ומעלה על בסיס מבחן אמירנט או פרק האנגלית בבחינת הפסיכומטרי
רמת סיווג עברית: ציון 120 ומעלה במבחן יעלנט או מבחן סיווג עברית באוניברסיטת חיפה או סיום בהצלחה של קורס עברית באקדמיה במסגרת המכינה האוניברסיטאית

  • בגרות בערבית של 3 יחידות ומעלה בציון 80 ומעלה

או: קבלה לבעלי תואר קודם ממוסד אקדמי מוכר:
כל בעל תואר קודם, ללא קשר למקצוע הנלמד ולממוצע של התואר, יכול להגיש מועמדות.

  • בגרות בערבית ברמת 3 יחידות ומעלה בציון 80 ומעלה

*החל מתאריך 10.5.2023 ועד לסוף שנה"ל תשפ"ה הקבלה לחוג לשפה וספרות ערבית במסגרת פיילוט קבלה ללא בחינת כניסה.

**מועמדים מתאימים שאין להם בגרות בערבית יזומנו לראיון אישי. אם יוחלט לקבלם, לאחר ראיון, הם יתקבל על תנאי ועליהם לסיים את חובות שנה א' עם ממוצע כללי 80 ומעלה של כל חובות שנה א' (ובתנאי שהציונים בכל הקורסים מעל 70).

מסלול חד-חוגי: ניתן להצטרף רק לקראת תחילת שנה ב'. סטודנטים יוכלו ללמוד במסלול החד-חוגי רק לאחר שהשלימו בהצלחה את כל שיעורי שנה א׳ בחוג לשפה וספרות ערבית (ממוצע ציונים של 85 ומעלה) ועמדו בממוצע 70 לפחות בלימודי החוג השני (10 נקודות זכות לפחות). הקבלה מותנית בראיון עם ראש החוג/יועץ לימודי ב"א. יוכלו להתקבל רק סטודנטים ברמת "פטור" באנגלית ועברית.

המסלול החד-חוגי נועד לאפשר לסטודנטים ללמוד היקף לימודים רחב יותר. היקף הלימודים במסלול זה מבוסס על 80 נקודות זכות בקורסים הנלמדים במסגרת החוג + 36 נ.ז. בקורסים במסגרת מקבצי החוג ללימודים רב-תחומיים. על הסטודנטים להתחיל בלימודי המקבצים בשנה א'.

כתנאי לקבלת תואר, על כל הסטודנטים בלימודי התואר הראשון ללמוד קורסים (שלא מתחום לימודיהם) במסגרת "אשכולות העשרה". תוכלו לבחור ללמוד קורסים מהאשכולות הבאים: ״דרך הרוח״ | ״מדעי הנתונים והסייבר״ | ״חדשנות ויזמות" | "משאבי אנוש" | "קיימות וסביבה" | "תקשורת דיגיטלית מעשית". ניתן לשלב לימודים בין מספר אשכולות עד הגעה לסה"כ הנקודות הנדרשות. על הסטודנטים במסלול זה ללמוד קורסים מאשכולות העשרה בהיקף של 4 נקודות. סך הכל 120 נ.ז.

מסלול דו-חוגי: במסלול זה משלבים הסטודנטים לימודים בחוג עם לימודים בהיקף שווה בחוג נוסף. היקף הלימודים בכל אחד מהחוגים מגיע ל-60 נ.ז. (כולל קורסים מאשכולות העשרה בהיקף של 12 נקודות). סה"כ 120 נ.ז.

תוכניות נוספות שיכולות לעניין אותך:
תוכנית מדעי הרוח הדיגיטליים: במסגרת החוג לשפה וספרות ערבית, מועמדים מצטיינים במיוחד יוכלו להגיש מועמדות לתוכנית ב"מדעי הרוח הדיגיטליים", תוכנית המאפשרת לשלב לימודי מערכות מידע בשילוב לימודי החוג לשפה וספרות ערבית. סטודנטים מצטיינים בתוכנית יזכו למלגות, התמחות מעשית במימון התוכנית בפרויקטים מחקריים, ואולי אף בנסיעה לבית-ספר קיץ בתחום באירופה.

כשתסיימו את התואר תוכלו למצוא את עצמכם כמו הבוגרים והבוגרות שלנו במגוון מוסדות וארגונים ציבוריים ומדיניים (משרד החוץ, משרד המשפטים, משרד הפנים ומשרדי ממשלה נוספים); בחברות פרטיות; בתחום התקשורת ובמכוני מחקר. בין היתר בוגרי החוג עוסקים בתרגום ועריכה; בכתיבה ויצירה; בתחום ההוראה בבתי ספר (לבעלי תעודת הוראה). נוסף לכל המקצועות, תמיד יש אפשרות להמשיך לתארים מתקדמים ולהשתלב בתחום המחקר האקדמי ובעתיד גם להשתלב בסגל אקדמי במוסדות להשכלה גבוהה.