המיזם “שביל הים” – שביל לאומי רציף להולכי רגל, באורך של 240 ק”מ לאורך חופי הים התיכון של ישראל, מראש הנקרה ועד חופי זיקים בגבול רצועת עזה בדרום החל להירקם אצל יזמי התוכנית ד”ר אליק אדלר, טל קמחי, יוסי דישון ופרופ’ נגה קולינס-קריינר מהאוניברסיטה, עוד בשנת 2016.

היום,  לאחר אתגרים לא קטנים, הושק במעמד הגב’ גלית כהן, מנכ”לית המשרד להגנת הסביבה והשותפים במיזם (המועצה האזורית מטה אשר, קרן יק”א, האוניברסיטה, החברה הכלכלית מטה אשר, החברה להגנת הטבע, רשות הטבע והגנים)  המקטע הראשון והצפוני ביותר בשביל, מבואת ראש הנקרה בשטחה של המועצה האזורית מטה אשר.

המקטע הראשון שהושק מתחיל בראש הנקרה ומסתיים בחופיה הצפוניים של עכו. המקטע כבר מסומן בסימון הרשמי של שבילי ישראל (לבן, כחול, לבן), הוא כולל שלטי הסבר במקומות מעניינים, שילוט בכניסות וביציאות לשביל וגם סימון ייחודי לשביל הים: “עוגני מיל” – אבנים מסותתות בצורת עוגן עתיק, המדמות את “אבני המיל”, סימני הדרך העתיקים בהם השתמשו הרומאים כדי לסמן את הדרכים שחצו את האימפריה הרומית.

באוניברסיטה כבר הודיעו כי קורס אקדמי שיעמיד במוקד את שביל הים ייפתח בשנת הלימודים הבאה. הקורס יאפשר לסטודנטים להתנסות בתהליכי תכנון המבוססים על קיימות, באמצעות גישות ומודלים תיאורטיים המבוססים על יעדי הפיתוח הבר קיימא של האו”ם.

רעיון שביל הים הלאומי של ישראל הוא תוצר החיבור בין התפתחות תרבות ההליכה בשבילים בארץ ובעולם עם הצורך ליישם את עקרון הגישה החופשית לחופי הים. מטרות השביל הן הנגשת הים וחופיו לכלל האוכלוסייה וחיזוק תחושת ה”קניין הציבורי” של הציבור למשאבי הים. העקרונות המנחים של השביל הנם שמירה על הסביבה, ולכן השביל ישתמש בתשתיות קיימות – ללא פעולות של סלילה או פגיעה בנוף; קרבה לים ככל האפשר ויצירת מעקפים מעניינים באזורים הבלתי נגישים; השביל ישמש פלטפורמה לפעילות חינוכית, תוך שיתוף ומעורבות של הקהילות השונות.

משה דוידוביץ, ראש המועצה האזורית מטה אשר: “כמה מרגש לראות חלום הופך למציאות. אחרי הרבה שנים, והרבה אתגרים לאורך הדרך. אין זה מקרי שהחלק הראשון של השביל הזה שמגיע לידי ביצוע, הוא כאן אצלנו במטה אשר. ההירתמות שלנו לרעיון החינוכי-קהילתי של השביל, הביאה אותנו להתגייס ולגייס שותפים בכדי לראות אותו קורם עור וגידים ברצועת החוף הכי יפה בישראל. לאורכו של המקטע שלנו ניתן לראות את הטבע והסביבה בשיא תפארתה לצד ההיסטוריה של המקום הזה, מסילת הרכבת ללבנון, אנדרטת ההנצחה ללוחמי  השייטת בחוף שבי ציון. ועוד ועוד. אנחנו גאים מאד לקחת חלק במיזם החשוב ומצפים להצטרפות כלל המקטעים שיאפשרו לציבור הרחב לטייל לאורכו של קו החוף הנפלא שלנו.”

פרופ’ גור אלרואי, רקטור האוניברסיטה: “פרויקט שביל הים הוא חלק מהמחויבות של אוניברסיטת חיפה לקיימות חברתית וסביבתית. זהו פרויקט חברתי, סביבתי וחינוכי שמטרתו המרכזית היא לחבר את הציבור הרחב לאוצרות הטבע הימיים של מדינת ישראל. הפרויקט משלב את הידע האקדמי של האוניברסיטה ואת היכולת להכשיר את הסטודנטים והסטודנטיות שלנו כסוכנים של שינוי חברתי. כמו שהתחייבנו, אוניברסיטת חיפה לא תהייה מגדל שן אלא מוסד אקדמי שמשפיע על הקהילה”.

גלית כהן, מנכ”לית המשרד להגנת הסביבה: “מדינת ישראל התברכה בחוף ים לאורך הים התיכון. חוף הים בישראל הוא משאב ציבורי בעל חשיבות הולכת וגוברת לנוכח מגמת גידול האוכלוסייה והציפוף בערים בכלל ובערי החוף בפרט. בימי הקורונה בלט במיוחד התפקיד החשוב של חוף הים כשטח פתוח ייחודי למגוון שימושים של נופש, פנאי וספורט ומקום שווה לכל נפש. שביל הים מתכתב עם הערכים שאנו מקדמים במשרד להגנת הסביבה: שמירה על החופים הפתוחים, זכות הציבור על החופים ומשאבי הים, הגישה החופשית לחופים, מניעת השתלטות של נדל”ן ויוזמות פיתוח, שמירה על ניקיון החופים והגברת המודעות והעניין הציבורי במרחב הימי והחופי של ישראל”

ד”ר אליק אדלר, יוזם ומנהל פרוייקט שביל הים: שביל הים הופך היום לאבן דרך בתרבות ההליכה בשבילי ישראל, בהגנה על חופי הים ולמותג חברתי סביבתי שיתנחל בציבור הישראלי בשנים הקרובות. מכאן, מתחת למצוקים הלבנים של ראש הנקרה, אנחנו בטוחים שתוך כשלוש שנים, כשיסתיים המקטע האחרון של שביל הים בחולות הלבנים של זיקים, בפאתי רצועת עזה, ישאלו הרבה ישראלים, צעירים ומבוגרים את חבריהם “ואת שביל הים כבר עשית?”
שביל הים, שלא בקלות נולד, מצטרף היום לאלפי קילומטרים של שבילים חופיים ברחבי העולם, שגורמים עונג ושמחה להולכים בהם. הוא מקרב את החברה הישראלית לים והא יעזור לשומרים על הסביבה הימית להבטיח כי שפת הים היקרה כל כך לכולנו, ואשר שייכת לכולנו, לא תיפול קורבן ליזמי נדל”ן ולפרוייקטים מיותרים של “פיתוח” כביכול.  אנחנו גאים ושמחים ביום מיוחד זה.

..   15.2.22