לימודי תואר שני בנוירופסיכולוגיה קלינית

שם התואר: מוסמך (M.A.) בפסיכולוגיה | משך הלימודים: 3 שנים במסלול עם תזה | סטטוס הרשמה: ההרשמה לסמסטר א' תשפ"ה נפתחה | הלימודים מתקיימים בקמפוס הכרמל | אתר החוג

זה לא סוד שלתפקוד המוח יש השפעה על הפרעות נפשיות, רגשיות והתנהגותיות.

נוירופסיכולוגיה קלינית חותרת להבין כיצד מבנה המוח ופעילות המוח משפיעים על הדרך בה אנחנו מתנהלים, מרגישים ומעבדים מידע.

חוקרים נוירופסיכולוגיים מפתחים ראייה רחבה על שלל תופעות פסיכולוגיות, ומנסים לתרום לבריאותו הנפשית של האדם, על ידי הבנת ההיבטים הנוירולוגיים והפסיכיאטרים של מצבנו הנפשי.

התוכנית לנוירופסיכולוגיה קלינית בבית הספר למדעי הפסיכולוגיה של אוניברסיטת חיפה מכשירה בוגרים מיומנים המציעים תובנות חשובות לגבי תפקוד רגשי וקוגניטיבי, והבנה של מנגנוניים מוחיים הרלוונטים למגוון של תפקודים כגון זיכרון, חרדה, פיתוח שפה ויכולות קשב.

הבנת המרחב העצבי של המוח מביאה את החוקרים להציע טיפול מותאם ואפקטיבי, שמשלב מיומנויות פסיכותרפיות עם טכניקות נוירופסיכולוגיות.

ללמוד בראש שקט! מלגות ייחודיות באוניברסיטת חיפה 

 אנחנו רוצים להפנות את תשומת ליבך לשתי מלגות ייחודיות לאוניברסיטת חיפה: 
מלגת אהבת עולם המעניקה 2,000$ לכל שנת לימודים 
מלגת ג'ויס לנשים גם היא בסך 2,000$ לשנה 

התוכנית עורכת מחקר שיתופי עם הטכניון ומעניקה מלגות אטרקטיביות המיועדות במיוחד לשיתוף הפעולה המיוחד בין המוסדות.

אוניברסיטת חיפה מציעה מגוון מלגות המפורטות כאן >> 

אפשרויות הקבלה לתוכנית לנוירופסיכולוגיה קלינית

מועמדים אשר סיימו או עומדים לסיים את לימודי התואר הראשון:
בעלי תואר ראשון בפסיכולוגיה או במדעי ההתנהגות עם מיקוד בפסיכולוגיה או סטודנטים שלמדו בתוכנית למדעי המוח
באוניברסיטת בר-אילן בלבד.

על התואר להיות מאוניברסיטה מוכרת או מכללה אשר קיבלה הסמכה מהמל"ג להעניק תואר ראשון בפסיכולוגיה או במדעי ההתנהגות או במדעי המח. ניתן גם להציג השלמות בפסיכולוגיה לאחר תואר ראשון בתחום אחר במוסדות מוכרים (כפי שנכתב מעלה). הממוצע הנדרש בתואר – 90.

*ניתן להגיש מועמדות עם ממוצע 87 ומעלה בתואר ראשון בפסיכולוגיה, בתנאי שציון המתא"ם גבוה. מועמדים בעלי ניסיון קליני/מחקרי יוצא דופן –  ללא צורך בבקשת אישור לרישום.

הציון הנדרש בלימודי הב.א. בחוג השני, בלימודי בהשלמה ובמקבצים:

*מועמדים שלמדו במסגרת דו-חוגית – ציון ממוצע 80 לפחות בחוג השני.
*מועמדים שלמדו במסגרת חד-חוגית בפסיכולוגיה/במדעי ההתנהגות עם מיקוד בפסיכולוגיה/בתוכנית למדעי המוח באוניברסיטת בר-אילן –  ציון ממוצע 80 לפחות בקורסי השלמה/מקבצים.
*מועמדים שלמדו במסגרת לימודי השלמה בפסיכולוגיה באוניברסיטאות אחרות בארץ – ציון ממוצע 80 לפחות בתואר הקודם.
בקשות חריגות בנוגע לציון החוג השני/השלמות/מקבצים יש להפנות בדוא"ל ליו"ר ועדת מ.א, פרופ' אינה גייזלר-סלומון igsalomon@psy.haifa.ac.il.

בחינת מתא"ם – מבחן לתארים מתקדמים, מטעם ובאחריות המרכז הארצי לבחינות והערכה – נדרש ציון 100 ומעלה (המתא"ם תקף ל- 5 שנים אחורה).
*כל מועמד לתואר שני או למסלול הישיר לדוקטורט (פרט למקרים המצוינים בהמשך) מחויב להבחן במבחן המתא"ם של המרכז הארצי לבחינות והערכה.

דרישות חובה למועמדים לקלינית-מדעית בכל ההתמחויות:
א. קורסים בתואר הראשון: "פסיכולוגיה אבנורמלית" ו"תיאוריות אישיות בפסיכולוגיה" (פסיכולוגיה של האישיות).
ב. התנסויות: עבודת שדה בקורס או התנסות שוות ערך, עבודת מחקר – לפחות עבודת סמינריון אמפירית או התנסות שוות ערך במעבדה.

תנאי קבלה נוספים:

מועמדים העומדים לסיים לימודיהם לתואר ראשון בשנת הלימודים תשפ"ד באחת האוניברסיטאות בארץ (או מכללות מוכרות על ידי המל"ג) חייבים לעמוד בדרישות הבאות:
* צבירת נקודות זכות בסך שני שליש מהנדרש לתואר ראשון בפסיכולוגיה כולל נקודות זכות מסמסטר א' תשפ"ד (אם יש בהם ציונים סופיים).
* מועמדים אשר עדיין לומדים, מתבקשים להמציא אישור ציונים רשמי מהמוסד בו הם לומדים. האישור חייב לכלול את כל הציונים, כולל סמסטר א' של שנה"ל תשפ"ד וכן אישור על החובות שנותרו לסיום התואר.
* על הלומדים במסלול דו-חוגי לחשב ממוצע ציונים משוקלל זמני נפרד עבור קורסי פסיכולוגיה ועבור חוג הלימוד השני.
* על הלומדים במסלול חד חוגי לחשב ממוצע ציונים זמני נפרד עבור קורסים בפסיכולוגיה ועבור קורסי בחירה/מקבץ.
* סיום כל החובות להשלמת הב.א. עד למועד הרישום לקורסים לשנה"ל תשפ"ה, ספטמבר 2024. במידה והמועמדים לא יסיימו את חובות השמיעה עד תחילת שנת הלימודים תשפ"ה, לא יוכלו לממש את קבלתם והיא תבוטל לאלתר.

מועמדים שטרם קיבלו אישור זכאות לתואר ראשון יתקבלו לתוכנית במעמד "על תנאי" – קבלה על תנאי – יש להציג אישור זכאות לתואר עד סוף סמסטר א' של התואר.

מועמדים ממוסדות אקדמיים בחו"ל או משלוחות של אוניברסיטאות בחו"ל – מועמדים שסיימו או עומדים לסיים את לימודיהם בתואר ראשון במוסד אקדמי בחו"ל/בשלוחות של אוניברסיטאות זרות הקיימות בארץ ובידם היתר מטעם המועצה להשכלה גבוהה בארץ. על המועמדים לעבור את התהליך הבא:
א. עמידה במבחני ה- G.R.E. (גם מבחן כללי וגם בפסיכולוגיה). פרטים נוספים על המבחן ניתן למצוא בקישור. העברת הציון עד תאריך 1.5.2024.
ב. מועמדים בעלי תואר ראשון במוסד מוכר להשכלה גבוהה ששפת ההוראה בו אינה עברית חייבים לעמוד בבחינת ידע בעברית ברמה הנדרשת ע"י האוניברסיטה כתנאי לקבלה. 

מסמכים נדרשים לרישום
יש להעלות מסמכים באתר העלאת מסמכים

גיליונות ציונים
העתקים של המסמכים הבאים (בנוסף למסמכים שנשלחו למדור ההרשמה):
*גיליון ציונים של פסיכולוגיה (כולל ממוצע משוקלל זמני)
*גיליון ציונים של התחומים האחרים
*זכאות לתואר (במידה וקיים)
– הנחיה זו תקפה גם למועמדים אשר לומדים מדעי המוח במסלול מדעי ההתנהגות באוניברסיטת בר-אילן.

ספח מתא"ם

תיאור עצמי (עד שני עמודים)
תארו את עצמכם באופן שיעזור לנו להכיר אתכם בצורה הטובה ביותר על פי הרגשתכם בהקשר של העניין שלכןם ללמוד אצלנו.
בתיאור, יש להתיחס בקצרה למסלול החיים, לצמתים ולחוויות משמעותיות, שהובילו אתכם לבחור במסלול הלימודים אליו נרשמתם.
למרות שחשוב לנו להכיר אתכם ואת העניין שלכם בתחום, ברור לנו שיש חוויות או פרטים אישיים שייתכן ותרגישו לא בנוח לשתף. בהקשר זה, אין ציפייה לשתף במידע או חוויות שאין ברצונכם לחשוף.
* יש לציין בראש העמוד: שם פרטי ושם משפחה.
* התיאור העצמי נשמר בסודיות מלאה ונקרא אך ורק ע"י חברי ועדת קבלה מצומצמת.
* יש להקפיד על גודל פונט 12, רווח שורות של 1.5/2 ושוליים של 2 ס"מ בארבעת צדי הדף.

הצעת מחקר – הצהרת כוונות מחקרית (עד שני עמודים לא כולל רשימת מקורות)
תארו שאלת מחקר שהייתם רוצים לחקור במסגרת לימודים מתקדמים בפסיכולוגיה וכתבו הצעת מחקר קצרה.
התייחסו לנושא המחקר, למערך מחקר אפשרי, כלי מחקר, מתודולוגיה, השערות וכד'. ישנה העדפה להגיש את הצהרת המחקר בשפה האנגלית.ניתן לשלוח זאת גם בעברית.
שימו לב, הצעת המחקר אינה מחייבת בהמשך התואר.
*יש לציין בראש העמוד: שם פרטי ושם משפחה.
*יש להקפיד על גודל פונט 12, רווח שורות של 1.5/2 ושוליים של 2 ס"מ בארבעת צדי הדף.

תיאור ניסיון מעשי ומחקרי
א. תיאור התנסות מעשית בשטח (עמוד 1): תארו את הניסיון המעשי, התנסות מעשית בשטח, שרכשתם עד היום. ציינו את מקומות העבודה שבהם רכשתם ידע או ניסיון העשויים לסייע בלימודים מתקדמים בפסיכולוגיה: ציינו את המסגרת והתפקידים שמילאתם. מי היה האחראי וממי קבלתם את ההדרכה. ספרו על חוויה משמעותית שהייתה לכם בהתנדבות או עבודה סמי-טיפולית, ומדוע הייתה משמעותית עבורכם?
ב. תיאור התנסות מעשית במחקר (עמוד 1): תארו את ההתנסות מחקרית בה לקחתם חלק (סמינר מחקר, מחקר מודרך, השתתפות במחקר כעוזרי מחקר וכו'). תארו את תפקידכם ותחום האחריות שלכם בפרויקט.
* יש לציין בראש העמוד: שם פרטי ושם משפחה.
* יש להקפיד על גודל פונט 12, רווח שורות של 1.5/2 ושוליים של 2 ס"מ בארבעת צדי הדף.
שימו לב! יש להעלות את "תיאור ניסיון מעשי ומחקרי" תחת "תיאור ניסיון מעשי למגמות הקליניות".

המלצות
יש להעביר 2 המלצות על פי הפירוט הבא:
המלצה קלינית מהשדה – תינתן ע"י פסיכולוג מומחה, עובד סוציאלי קליני או פסיכיאטר המכירים את המועמד ומסוגלים לכתוב חוות דעת אודותיו.
לא יתקבלו המלצות ממטפלים של המועמד, מקרובי משפחה, ממקושרים שהוא עבד אתם וכדומה.
המלצה אקדמית – חייבת להיות ממרצה (לאו דווקא מהחוג לפסיכולוגיה).
*ניתן להוסיף המלצה שלישית.
באתר הגשת המסמכים המקוון יש למלא את שמות הממליצים וכתובת המייל של הממליצים. לאחר השלמת התהליך הנ"ל, הממליץ יקבל טופס המלצה מקוון. לממליץ תינתן אפשרות למלא המלצה באופן מקוון או להעלות קובץ של המלצה קיימת. המועמדים יקבלו הודעה למייל שאיתו נרשמו כמועמדים באתר האוניברסיטה. לאחר שתשלח עבורכם המלצה, תקבלו הודעה שההמלצה התקבלה.
*לחוג אין אפשרות להעביר המלצות שנשלחו בשנה שעברה.

בקשות חריגות:
ניתן להגיש בקשות חריגות נוירופסיכולוגיה קלינית במידה ואחד הציונים חורג במעט מהסף הנדרש, ולמועמד ניסיון קליני או מחקרי יוצא דופן. בקשות אלו יוגשו על גבי טופס בקשה לוועדת חריגים (קישור לטופס).
בקשות חריגות יתקבלו עד יום רביעי ה-10.4.2024, לא יתקבלו פניות לאחר תאריך זה.

מסלול זה כולל עבודת גמר מחקרית (תזה) והיקף הלימודים במסלול זה הוא 62-60 שש"ס. במסגרת התואר הסטודנטים ילמדו מגוון קורסים העוסקים במדעי המוח, שיעורי יסוד בתחומים הקליניים, באבחון, טיפול ושיקום. בנוסף, יבחרו הסטודנטים שעורים נוספים המתמקדים בהיבטים ספציפיים יותר בתחומי ידע נוירופסיכולוגיים מחקריים ושיטות טיפול קליני.

פרקטיקום

הלימודים כוללים פרקטיקום נוירופסיכולוגי-שיקומי (בשנה ב') ופרקטיקום קליני (בשנה ג'). הפרקטיקום הנוירופסיכולוגי-שיקומי כולל אבחון נוירופסיכולוגי וטיפול שיקומי בחולים עם הפרעות נוירולוגיות בשלבים שונים לאחר הפגיעה. הפרקטיקום הקליני כולל אבחון פסיכו-דיאגנוסטי וטיפול קליני במרפאות לבריאות הנפש.

*שיבוץ הסטודנטים במקומות הפרקטיקום נעשה בהתאם לשיקולים ארגוניים אקדמיים של החוג ומוסדות ההכשרה. ההכשרה המעשית מתקיימת בהתאם לסדרי ושעות העבודה במקום.

*כל ההוצאות הקשורות למקומות ההכשרה (להוציא הדרכות) חלות על הסטודנטים.

*מדיניות התחום הקליני בנוגע למגורים מחוץ לאזור חיפה ולעבודה מחוץ למסגרת הלימודים: אנו מעוניינים לקלוט אנשים מכל רחבי הארץ ומעודדים מגורים באזור חיפה בזמן הלימודים מתוך הכרה בחשיבות הקשר בין האוניברסיטה לקהילה בתוכה היא פועלת, ובחשיבות החיים האינטלקטואליים והחברתיים מעבר לשעות הלימודים הפורמליות. יחד עם זאת, אנו מכירים בכך שיש תלמידים שיבחרו שלא להתגורר באזור חיפה בזמן הלימודים. חשוב להדגיש שמרבית מסגרות הפרקטיקום הן בחיפה ובסביבה אך יש מספר מועט של מקומות ובתי חולים מרכזיים באזור המרכז. למרות שנשתדל להתאים שיבוץ למקום הפרקטיקום לפי העדפת הסטודנט איננו יכולים להבטיח שיבוץ בהתאם לבקשה.

* כדי לעמוד בדרישות הלימודים והפרקטיקום, זקוקים הסטודנטים זמינות של חמישה ימים בשבוע. הלימודים במסלול הקליני אינם מאפשרים לסטודנטים זמן לתעסוקה בהיקף נרחב והמועמדים מתבקשים להביא זאת בחשבון בעת פנייתם, ולהבטיח שעיתוי ראשית לימודיהם יאפשר להם לעמוד בדרישות אלו באורח מציאותי.

* בנוסף להגבלה ההכרחית של היקף העבודה, אנו מתנגדים בתוקף לעבודה קלינית ללא פיקוח בתקופת הלימודים, הן במוסדות (מעבר לפרקטיקום ולהתמחות) והן בפרקטיקה פרטית, כמו גם לכל עבודה המפרה באורח כלשהו את כללי האתיקה המקצועית.

 

תוכניות נוספות שיכולות לעניין אותך בבית הספר למדעי הפסיכולוגיה:

מוח ופסיכופתולוגיה
תואר שני מחקרי בדגש קוגניטיבי, חברתי ולימודי מוח

 

עם סיום לימודיכם תצעדו בדרכם של הבוגרים והבוגרות שלנו ותשתלבו בתפקידים מגוונים ומשפיעים. בתחום הטיפול והשיקום הנוירופסיכולוגי, תוכלו להשתלב כנוירופסיכולוגים קליניים במרפאות, בתי חולים ומכונים להערכה וטיפול בליקויים קוגניטיביים ונוירולוגיים. כמו כן, תוכלו למצוא את עצמכם כחוקרים בחברות ביוטכנולוגיה, פארמה ומכשור רפואי, כמנתחי נתונים קוגניטיביים וביולוגיים, או כיועצים בתהליכי פיתוח תרופות, התערבויות וטכנולוגיות מוח-מוכוונות. במגזר הציבורי, תוכלו להשתלב במחקר או כיועצי מדיניות במשרדי ממשלה בנושאי בריאות הנפש, שיקום וליקויי למידה. באופן דומה, תוכלו לעבוד במכונים לאבחון נוירולוגי וקוגניטיבי, למתן הערכות נוירופסיכולוגיות ולייעוץ למוסדות טיפול, לימוד ושיקום. במסגרת המחקר האקדמי, תוכלו לשמש כחוקרים ופוסט-דוקטורנטים במעבדות לנוירופסיכולוגיה ומוח-התנהגות, או כמרצים לנוירולוגיה ופסיכולוגיה קלינית במוסדות אקדמיים.